!-- Google tag (gtag.js) --> Micahs - 14 år och gravid till Mamma till Kelly -

"Ja, jag är ung - lägg dig inte i hur jag uppfostrar mitt barn" - Min debatt artikel på Nyheter24

Postat 2017-09-30 kl 14:40:00
Hej bloggen!
Blev tillfrågad om att göra ett debatt inlägg igen för Nyheter24 och den finns nu publicerad på deras hemsida!
 Detta är den andra debattartikeln som jag skrivit för Nyheter24, om ni vill läsa den första artikeln innan ni läser denna, så finns det lite längre ner i detta inlägg, länk till den första som jag skrev!
 
  Här nedan är den nya artikeln som jag har skrivit! 
För att läsa min debattartikel tryck på artikelbilden som är precis under eller tryck ---->HÄR<----
 
Jag tyckte att det hände ett rätt roligt sammanträffande i samband med att Nyheter24 kontaktade mig angående att dom ville att jag skulle skriva ett debatt inlägg till deras hemsida som handlade om att vara ung mamma och om dom många fördomarna som finns mot unga föräldrar.
Hon som kontaktade mig föreslog ideer om vad som skulle vara interessant att ta upp i inlägget.
Man bollar ju ofta ideer med journalisten som kontaktat en, ifall det är så att deras önskemål är att man själv skriver en artikel.
 
Jag som är van med att skriva blogginlägg och när jag skriver mina inlägg till bloggen, så har jag inga krav på till exempel hur många ord eller tecken hela texten max får ha och så vidare.
Man "bollar" sina tankar och ideer och man förmedlar vad man tror kommer bli bra, för att få en så bra artikel som möjligt.
Journalisten som jag hade kontakt med sa att en bra grej att kanske skriva om var att säga något i stil med "Bara för att jag är en ung mamma så betyder det inte att jag är en dålig mamma!"
 
Jag frågade henne sedan om hon visste om att jag ett år tidigare hade blivit kontaktat av dom på Nyheter24 och att dom hade publicerat ett debattinlägg som jag hade skrivit för ungefär ett år sedan.
Hon visste inte om det sen tidigare och i mailet där jag hade fråga om hon hade sett den tidigare artikeln, så bifogade jag med länken till det första debatt inlägget som jag hade skrivit för Nyheter24.
 Rubriken på den första artikeln är :"Jag blev gravid när jag var 14- det gör mig inte till en dålig mamma", vilket nästan praktiskt taget var samma titel som hon jag hade kontakt med inför detta inlägg hade föreslagit. 
Jag tyckte det var roligt faktiskt!
 
För vad är oddsen att det är 2 olika personer som jobbar på samma plats, får en idée om att kontakta en ung mamma för att skriva ett debattinlägg, tar kontakt med samma tjej och sedan har samma "vision" om vad dom vill att inlägget ska förmedla! 

Tycker det var rätt coolt faktiskt! :D

Om ni inte har läst det första debatt inlägget som jag skrev 2016 och ni skulle vilja läsa den
(Föreslår att ni läser detta inlägg först innan ni läser den nyare artikeln) 
För att komma till artikeln så kan ni klicka på artikelbilden som är precis under eller tryck ---->HÄR<----
 

Många av er har läst min första artikel och likaså finns det många som inte har läst den såklart!
Några läste den på grund av att bloggbevakning hade postat den på sin sida och framställde i sitt inlägg (Enligt min tolkning) att jag inte kunde utala mig om att vara ung mamma eller hur det är att vara en mamma överhuvudtaget, att jag inte vet hur det är att ha ett barn för att Kelly tillfället inte bor hemma hos mig.
Jag vill tillägga till er som läst inlägget som postades för ungefär ett år sedan på bloggbevakning angående min första debattartikel, att jag faktiskt vet exakt hur det känns att ta hand om ett barn på heltid och att ansvara för ett barn.

Jag kan verkligen säga det helt utan tvivel att jag vet hur annorlunda ens liv blir när man har skaffat barn!
Jag vet att jag inte har varit en perfekt mamma och jag är väldigt ledsen över ännu att jag var i så pass dåligt skick förut att det resulterade i att Kelly flyttade hemifrån mig och jag tvingades bo på behandlingshem.
Jag har försökt att komma över skuldkänslorna som jag har över att jag inte kunde finnas där för Kelly lika mycket som jag hade velat.

 

Men jag tror faktiskt att det skulle skadat Kelly mycket hårdare om jag inte hade fått hjälp i tid.
Annars hade jag inte kunnat få min depression behandlad och att jag och Kelly, senare då istället skulle flytta ifrån varandra och att hon också hade varit i en ålder då hon förstår mer vad det är som pågår.
Jag är ändå glad över att Kelly var så pass liten och inte kommer komma ihåg något från den värsta tiden och att hon inte kommer behöva gå igenom alla dom jobbiga sakerna.
Efter att allt hade nått sin gräns och jag sedan fick hjälp med mina psykiatriska problem så har jag succesivt blivit bättre och bättre och att jag idag mår bra och varit symptomfri från min depression i ungefär 2-3 år!

 

Det förra debattinlägget som jag fick göra publicerades på Nyheter24´s hemsida den 13 Oktober 2016, det är nästan exakt ett år sedan!
I mitt första debattinlägg som jag skrev 2016 fokuserade jag på att berätta om hur graviditeten var, när jag upptäckte det och om hur dom allra första reaktionerna var när jag berättade för mina nära att jag var gravid och vilka övriga reaktioner jag fick av till exempel från mina läsare på min blogg och jag berättade också lite om hur det kändes att bli mamma när jag var så ung.

 

Men i detta debatt inlägg har jag istället fokuserat på att berätta om hur tiden har varit efter graviditeten, hur det faktiskt har gått under åren. Jag berättar mina tankar och åsikter om bland annat varför det inte beror på åldern på någon av föräldrarna som avgör om ett barn får en bra eller dålig uppväxt.
Jag tar upp också om att folk fortfarande tycker att jag är en alldeles för ung mamma och har fördomar och antar att jag inte skulle veta något om barn och om att vara förälder.

Berätta gärna efter att ni har läst mitt debatt inlägg vad ni tyckte om artikeln och berätta gärna om vad ni har för åsikter gällande saker jag tog upp i inlägget!

Tycker ni att jag har helt fel eller håller ni med mig?

Hörs snart och stora kramar!

 
Anonym
Postat 2017-10-01 kl 14:33:03

Du uppfostrar inte ens ditt barn och har knappt gjort. Ironiskt dom ber dig skriva debatt om det som inte ens bor med ditt barn. STOR skillnad på att ha ett barn dygnet runt hela ungens liv än att ses över helger. Du är säkert en bra mamma men du uppfostrar inte ett barn på samma sätt som en som har barnet

Anonym
Postat 2017-10-01 kl 23:29:50

Skulle nog Kevin kunna svara på bättre som har mest ansvar för Kelly. Du har inte varit närvarande en stor del av hennes liv. Så nej du kan nog inte uttala dig om uppfostran.

Anonym
Postat 2017-10-02 kl 07:57:08

låter intressent men du har gjorde en bra jobber för att få kelly en bättre liv. jag hoppas att du får har kelly snart för dig själv. jag längtar att få ser kelly var hos dig i alla året och det ska var kul med en massa äventyr.

Anonym
Postat 2017-10-02 kl 18:01:22

Oavsett ålder på förälder anser jag att en bör lägga sig i om barnet far illa. Att uppfostra ett barn kräver ganska mycket, det handlar väldigt lite om att leka med barnet. En måste vägleda, ta rätt beslut angående tusen saker, ge barnet sunda värderingar ringar och lära barnet att ta ansvar alla sätt och vis. Det är tyvärr inget en gör var tredje helg, och tyvärr tror jag att väldigt få 15-åringar är mogna för detta.

Anonym
Postat 2017-10-03 kl 16:10:41

Att vara ung gör en inte till en dålig förälder. Men du gör det inte bra så förstår inte poängen med dessa texter.

Anonym
Postat 2017-10-03 kl 23:39:54

Du har inte uppfostrat Kelly. Däremot har du umgänge med henne

Anonym
Postat 2017-10-03 kl 23:39:56

Du har inte uppfostrat Kelly. Däremot har du umgänge med henne

ellen
Postat 2017-10-04 kl 00:39:45

Jag förstår inte hur de inte kan granska sina källor lite. Mikaela har inte uppfostrat Kelly. Det är Kevin som gör det. Mikaela har umgänge med Kelly, hemma hos Mikaelas mamma. Det är väldigt talande.

Anonym
Postat 2017-10-04 kl 16:48:33

Måste hålla med föregående talare om arr du inte har uppfostrat Kelly utan snarare haft umgänge med henne.
MEN.
Du gjorde det för hennes skull och det är strongt gjort! Som du själv säger, det hade uppenbarligen skadat henne mer.
Ta hand om dej

Anonym
Postat 2017-10-06 kl 13:33:10

skulle du inte börja blogga regelbundet igen?

Anonym
Postat 2017-10-06 kl 15:09:01

Vad trevliga kommentarer.... det som gör dig till en bra mamma är att du satte henne i första hand! Om det nu innebar att hon fick flytta ifrån dig för att hon skulle må bra så spelar det ingen roll. Du kämpar för att må bra själv för att sedan kunna bli en ännu bättre mamma åt henne. Inser du (och ni som kommenterar elakt) vilken styrka det kräver? Hur lätt det hade varit att blunda och låtsas som att allt var bra. Jag har en sån enorm respekt för dig att du gjorde det rätta för din dotter.

Anonym
Postat 2017-10-06 kl 19:03:12

Till anonym 11. Ingen säger hon är en dålig mamma utan att hon inte uppfostrat barnet och det är fakta! Oavsett anledning så är det det som artikeln handlar om.

Jennie
Postat 2017-10-24 kl 01:28:46

Som vanligt tänker du bara på dig själv och hur du känner. Du har inte uppfostrat Kelly det har Kevin gjort! Så ge tusan i att ta åt dig den äran. Du är som en stor bebis! Förstår inte hur dom tänkte när dom ville att du skulle skriva om hur det är att vara ung mamma, du är inte ens mamma på deltid.

Elv
Postat 2017-10-24 kl 01:38:28

Helt seriöst, ni som läser denna bloggen ser ni liksom inte? Det är ett stort barn som skriver, som har stora problem, är egocentrisk och inte har en sund verklighetsuppfattning. Hur kan man följa en sådan här person, hon behöver ju hjälp.



Kommentera inlägget här:

» Namn

» Mail

» Blogg/hemsida

» Kommentar